«ابتکار» از جلسه کمیسیون مشترک اصلاح ساختار دولت در راستای رفع مشکلات ادغام وزارتخانه‌ها گزارش می‌دهد

تفکیک های بهارستانی علیه ادغام های احمدی نژادی
معصومه معظمی
اواخر اسفند سال گذشته بود که کمیسیون مشترک اصلاح ساختار دولت با حضور پنج نفر از اعضای کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون اصلی و تعدادی از دیگر کمیسیون‌های مجلس تشکیل جلسه داد تا موضوعات مربوط به اصلاح ساختار دولت که شامل پنج لایحه و سه طرح می‌شود را بررسی کند. بنابراین به دلیل اهمیت موضوع و تاکید رئیس جمهوری و رئیس مجلس نسبت به اعمال سرعت و دقت در انجام این کار، اعضای کمیسیون مشترک در اولین روز کاری مجلس در سال جدید تصمیم گرفتند با حضور علی لاریجانی دومین جلسه کمیسیون مشترک را تشکیل دهند تا زودتر به نتیجه مطلوب برسند.
گفتنی است قرار است در این کمیسیون مشترک، بحث تفکیک برخی وزارتخانه‌ها بررسی شود و درباره امکان این اقدام در شرایط فعلی تصمیم گیری‌هایی صورت بگیرد. موضوعی که مورد توافق دولت و مجلس قرار گرفته است و دولت خواستار اجرای هر چه سریعتر و دقیق تر این موضوع است، چرا که در دولت‌های نهم و دهم با عجله و بدون هیچ اقدام و بررسی کارشناسی به بهانه کوچک‌سازی دولت، ادغام‌های بی پشتوانه و غیر اصولی در وزارتخانه صورت گرفت و وزارتخانه های مهمی یک کاسه شدند و عملا کارکردهای اصلی خودشان را از دست دادند. بنابراین 23 اسفند سال 96 به منظور اصلاح ساختار دولت نخستین جلسه کمیسیون مشترک تشکیل شد و 22 نفر از نمایندگان و مسعود پزشکیان، نائب رئیس اول مجلس در این جلسه شرکت کردند و پس از صحبت‌های مقدماتی، اعضای هیات رئیسه این کمیسیون مشترک را انتخاب کردند.


تفکیک 2 وزارتخانه به 4 مورد اولویت کمیسیون مشترک اصلاح دولت است
در همین راستا قاسم میرزایی نکو، سخنگوی کمیسیون مشترک اصلاح ساختار دولت، به دلیل اهمیت موضوع طی گفت‌وگویی اعلام کرد که دومین جلسه این کمیسیون مشترک با حضور علی لاریجانی صبح روز یکشنبه تشکیل جلسه می‌دهد و تفکیک ۲ وزارتخانه راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به عنوان اولویت کاری مورد بررسی این کمیسیون قرار می گیرد. او تصریح کرد که قرار است این وزارتخانه‌ها به 4 وزارتخانه مسکن و شهرسازی، راه، صنایع و معادن و تجارت و بازرگانی تبدیل شوند. این عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس یادآور شد: «ازجمله دیگر مواردی که احتمالاً مورد بحث قرار خواهد گرفت، تفکیک وزارت ورزش و جوانان است که قرار است به وزارت ورزش تبدیل شده و همزمان سازمان ملی جوانان نیز احیا شود.» البته در تکمیل این اظهارات، زهرا ساعی، دبیر کمیسیون مشترک اصلاح ساختار دولت هم به «ابتکار» گفت: « در دولت گذشته در یک تصمیم‌گیری عجولانه برخی از وزارتخانه‌ها در هم ادغام شدند و تا به امروز این وزارتخانه‌ها شرح وظایف و اساس نامه‌ای نداشته‌اند و قبل از اینکه ساختار آن و تعاریف و وظایفش مشخص شود، چند وزارتخانه را در هم ادغام کرده‌اند.» دبیر این کمیسیون مشترک درباره پیشنهاد برخی کمیسیون ها مبنی بر اینکه «بخش اعظمی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون اقتصادی و صنایع برمی‌گردد»، گفت: «پیشنهاد شده است از هر کمیسیون تعدادی از اعضا در کمیسیون مشترک اصلاح ساختار دولت حضور داشته باشند.» او ادامه داد: «البته با توجه به تجربه قبل که تصمیم عجولانه ای درباره ادغام وزارتخانه‌ها بدون تعمق و کار کارشناسی صورت گرفت، با همکارانمان بر این عقیده هستیم که با عجله تصمیمی بر انفکاک وزارتخانه‌ها نگیریم تا در آینده دچار مشکلات جدیدی نشویم. باید با حضور کارشناسان بررسی‌های مناسبی انجام دهیم که آیا در حال حاضر نیازمند تفکیک وزارت خانه‌ها هستیم یا بهتر است شرایط به همین نحو باقی بماند. نباید آزمون و خطا کنیم چرا که این امر برای کشور هزینه های سنگینی دارد و وزارت خانه‌ها از اهمیت زیادی برخوردارند.»
تلاش برای رفع مشکلات ادغام وزارتخانه‌ها
گفتنی است پس از ادغام های غیراصولی، عجولانه و غیرکارشناسی در دولت‌های نهم و دهم احمدی‌نژاد، مشکلات فراوانی برای این وزارتخانه‌های مذکور ایجاد شد و این حجیم شدن وزارتخانه ها و و اداره آنها به واسطه یک وزیر باعث شد نظارت وزیر بر این دستگاه عظیم و طویل کاهش یابد و اولویت های وزیر بنا به تخصص او در بخشی از این وزارتخانه ها نادیده گرفته شود و آن بخش‏ها تضعیف شوند. ساعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به برخی مشکلات پیش آمده در وزارتخانه‌ها پس از ادغام به «ابتکار» گفت:‌ «در این میان بسیاری از وزارتخانه ها با مشکلات زیادی مواجه شدند، مثلا بخشی از مشکلات وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی مشکلات ساختاری است تا مدیریتی و همچنین در وزارت ورزش و جوانان نیز به دلیل این ادغام، موضوع جوانان به محاق رفته است. در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بحث بازرگانی و صنایع و صادرات و واردات را داریم که در هم ادغام شده اند و وزارتخانه‌ای عریض و طویل را به وجود آورده اند که اداره آنها توسط یک وزیر بسیار سخت است.» البته میرزایی نکو، درکنار سایر بررسی‌های کمیسیون مشترک برای تفکیک وزارتخانه ها به تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اشاره کرد که در قالب لایحه مورد تاکید قرار نگرفته است، ولی خبر داد که چند نفر از نمایندگان طرحی را برای تفکیک این وزارتخانه تهیه و ارائه کرده‌اند و قرار است آن‌را نیز در کمیسیون مشترک مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. سخنگوی کمیسیون مشترک همچنین از جمله موارد دیگری که قرار است در این کمیسیون مشترک مورد بررسی جدی قرارگیرند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست. او اعلام کرد که صحبت‌ها و مباحثی درمورد تبدیل بخش گردشگری به یک وزارتخانه مستقل مطرح است و به طور کلی این موارد نیز ازجمله دیگر مباحثی است که در این کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار می‌گیرد.
اصلاح ساختار کشور نیز در جلسه
با لاریجانی بررسی می‌شود
ساعی با انتقاد از ادغام های صورت گرفته تاکید کرد: «به دلیل این بزرگ شدن و ادغام‌های غیر اصولی و بی‌برنامه، وزارتخانه‌های مذکور کارکردهای خودشان را تا حدی از دست داده اند و باعث شده است برخی موضوعات در اولویت کاری قرار نگیرند. به همین دلیل دولت هم مثل مجلس مصر است این تفکیک و اصلاح ساختار، هر چه زودتر انجام شود.» دبیر کمیسیون مشترک در ادامه گفت‌وگوی خود با «ابتکار» با اشاره به اولین جلسه این کمیسیون مشترک با لاریجانی که در اواخر سال 96 برگزار شد، گفت: «در اولین جلسه ای که اسفند سال گذشته این کمیسیون مشترک با رئیس مجلس داشت و بعد از آن آقای لاریجانی با سران دو قوه دیگر جلسه داشت، یکی از موضوعات مهم صحبت‌هایشان تغییر ساختار دولت بود و موضوع دیگر مورد بحثشان هم تغییر اساسی در ساختار کشور بود که احتمالا درباره این موضوع هم در جلسه روز یکشنبه صحبت خواهیم کرد.»
این عضو کمیسیون اجتماعی همچنین با بیان اینکه «تفکیک وزراتخانه‌ها به منزله بزرگ‌سازی دولت نیست»، به «ابتکار» توضیح داد: «همه تلاش این است که کارکردهای دولت تقویت شود. یکسری سازمان‌ها و نهادهای موازی داریم و مردم وقتی می خواهند کاری انجام دهند مجبور هستند برای انجام کارشان به ادارات و سازمان‏های متفاوتی سر بزنند تا کارشان انجام شود. بنابراین می‌کوشیم بخش‌هایی که اهدافشان در یک راستا است را حذف کنیم تا سرعت عمل و بازدهی دولت بالا برود و مردم مجبور به انجام کارهای زیادی و تکراری نشوند.»
بنابراین به دلیل اهمیت موضوع میرزایی نکو، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس اعلام کرد که در جلسه صبح روز یکشنبه 19 فروردین، قرار است از رئیس مجلس بخواهند اعضای کمیسیون مشترک، به‌مدت 2 ماه از کمیسیون‌های اصلی خود منفک شوند تا بتوانند به‌صورت متمرکز در کمیسیون مشترک بررسی اصلاح ساختار دولت، موضوع را با کارشناسان بررسی و آن را به نتیجه برسانند.
سایر اخبار این روزنامه
علی مطهری مطرح کرد انتقاد نائب رئیس مجلس از برخورد دوگانه با دو رئیس جمهوری پیشین «ابتکار» پدیده فروش سکه دی ماه 97 به ارزش 2 میلیون تومان را زیر ذره بین قرار داد سازوکار سانسور در صداوسیما بررسی شد آباژورهای جام جم محمد صادق جنان صفت شلیک به بانک مرکزی ازترس بازگویی همه واقعیت ها «ابتکار» حمله سایبری به دیتاسنترهای ایران را بررسی می‌کند روزی که اژدها اینترنت را خورد ! «ابتکار» از جلسه کمیسیون مشترک اصلاح ساختار دولت در راستای رفع مشکلات ادغام وزارتخانه‌ها گزارش می‌دهد «ابتکار» حال و هوای مردم را در تعطیلات سال جدید بررسی کرد امید؛ گمشده نوروز 96 جایگاه ادبیات کلاسیک در سرانه مطالعه ایرانیان کجاست؟ انتخاب سخت میان کلاسیک های مشهور و تازه‌های محبوب بهرام زند در 69 سالگی چشم از جهان فروبست خاموشی یک صدای خاطره انگیز آمریکا 24 شهروند و 14 شرکت روسیه را به بهانه فعالیت‌های خرابکارانه مسکو علیه کشورهای غربی مورد تحریم‌ قرار داد پرسپولیس بالاخره برد دبل قهرمانی لاریجانی در دیدار با رئیس سازمان صدا و سیما: بخش زیادی از منابع بانک ها زمین گیر است نماینده مردم تهران: شهردار تهران تحت فشار قرار گرفته است